Zabawy i ćwiczenia z dzieckiem od narodzin do drugiego roku życia

Stadium sensoryczno-motoryczne (od urodzenia do 2 lat)

Okresy
Ćwiczenia i zabawy

I

(1 miesiąc życia)

  • Włączanie spokojnej, relaksacyjnej muzyki
  • Mówienie do dziecka spokojnym, łagodnym głosem
  • Kołysanie
  • Przytulanie
  • Śpiewanie
  • Opowiadanie bajek
  • Wspólne słuchanie muzyki
  • Ekspozycja na bodźce węchowe (jedzenie, ciało matki, etc.)
  • Zginanie i prostowanie rączek
  • Wyciąganie schwyconego palca z zaciśniętej piąstki malca
  • Ćwiczenie ,,paczuszka” – kładzenie malca na plecach i chwycenie jego rączek i rozłożenie na boki (najlepiej skoordynować to z wdechem dziecka, a podczas wydechu skrzyżować ręce na jego piersi)
  • Stymulacja mięśni małych stóp poprzez delikatne dotykanie podeszwy dziecka przy pomocy palców własnych bądź miękkiej szczoteczki
  • Masaż ciała balsamem lub oliwką

II

(1 - 4 miesiąc życia)

  • Podawanie zabawki dziecku prowokując go jednocześnie do uniesienia główki
  • Podawanie zabawki dziecku prowokując do zmiany pozycji, do zginania nóżek
  • Ekspozycja na bodźce słuchowe - rozmowy ludzi, słuchanie muzyki
  • Rozmawianie z dzieckiem gdy próbuje gruchać
  • Ekspozycja na bodźce wzrokowe - pokazywanie dziecku kolorowej rzeczy, zabawki, przedmiotu
  • Skupienie jego uwagi na kończynach górnych
  • Zaciskanie dłoni na zabawce
  • Wołanie dziecka i prowokowanie je do zmiany pozycji, do odwracania główki i poszukiwania źródła dźwięku
  • Czytanie bajek
  • Masaż głowy, twarzy, reszty ciała

III

(4 - 8 miesiąc życia)

  • Kolorowe kółka do podziwiania i chwytania
  • Kółka służące do gryzienia
  • Zabawa z grzechotkami, dzwoneczkami, bębenkami
  • Gaworzenie podczas ,,rozmowy” z dorosłym
  • Zabawa z wodą - rozbryzgiwanie wody podczas kąpieli
  • Podawanie dziecku różnej wielkości zabawek
  • Oralne poznawanie świata (wkładanie wszystkich przedmiotów do ust)
  • Kładzenie dziecka na brzuszek i na plecy – wykonywanie prostych ćwiczeń i obserwowanie jak próbuje się opierać na dłoniach i podnosi górną część tułowia i odwracanie się z brzuszka na plecy i na odwrót
  • Próbować ułożyć dziecko tak, aby samo siedziało lub z oparciem
  • Trzymanie dziecka za nóżki i klatkę piersiową i opieranie rąk malca o materacyk do przewijania, w pobliżu powinna znajdować się zabawka, aby maluch próbował ją dosięgnąć
  • Kładzenie dziecka na plecach i trzymanie go za rozłożone na boki ręce, w tym samym czasie kierujemy uwagę malca na zabawkę wiszącą nad nim i zachęcamy, aby sięgnęło jej nóżkami
  • Zabawy z walcem – podtrzymujemy dziecko od tyłu i ustawiamy je tak, aby opierało się rączkami o walec, a stópkami o podłoże, przesuwamy walec powoli do przodu aż dziecko położy się na nim
  • Ćwiczenia na utrzymanie równowagi z dmuchaną piłką – kładziemy dziecko na piłce cały czas go podtrzymując, następnie trzymając jedną ręką za nóżki, na drugiej ręce, opuszczamy jego plecy w dół, potem pochylamy dziecko wraz z piłką w prawą i lewą stronę
  • Zabawa w ,,rowerek” – zginanie i prostowanie nóżek malca, a także zginanie i prostowanie rąk
  • W pozycji na plecach zabawa z  palcami u nóg
  • W pozycji na plecach wykonywanie prostych manipulacji, przekładanie zabawki z ręki do ręki
  • Czytanie bajek
  • Granie dziecku na instrumencie, śpiewanie
  • Zabawy w kisielu
  • ,,Poszukiwanie skarbów” – wydobywanie z kaszy, grochu, piasku różnych przedmiotów

IV

(8 - 12 miesiąc życia)

  • Zabawa w chowanego
  • Zabawy paluszkowe jak ,, sroczka kaszkę warzyła”, ,,idzie rak nieborak”, etc.
  • Jazda stępa, kłusem lub galopem na kolanach rodziców
  • Zabawa z piłką
  • Zakładanie chusty, kocyka na głowę dziecka, ,,a ku-ku”
  • Darcie gazet, papieru
  • Wkładanie zabawek do pojemników
  • Przekładanie przedmiotów z jednego miejsca na drugie
  • Układanie wieży z klocków i burzenie jej
  • Kolorowe książeczki dla dzieci i tłumaczenie mu co się znajduje  na stronach
  • Uczenie nazw i rozpoznawania kolorów
  • Uczenie nazw i rozpoznawanie części ciała
  • Chwytanie przedmiotów o różnej fakturze
  • Zabawa w mimikę i pantomimę (,,kosi – kosi”, ,,pa-pa”)
  • Czytanie bajek
  • Granie dziecku na instrumencie, śpiewanie
  • Darcie gazet, papieru

V

(12 - 18 miesiąc życia)

  • Wchodzenie na schody na czworakach lub z pomocą dorosłego, na nogach
  • Pchanie lub ciągnięcie przedmiotu
  • Wspinanie się na krzesło i siadanie na nim
  • Zabawa we wskazywanie części ciała -  ,,pokaż oko”, ,,gdzie masz ucho?”, ,,pokaż zęby”, etc.
  • Zachęcanie do samodzielnego jedzenia poprzez zabawę
  • Pomaganie podczas ubierania i rozbierania – zachęcanie do samoobsługi
  • Wykonywanie kilka prostych poleceń w znanych sytuacjach i wykonywanie ich, np. ,,otwórz buzię”, ,,daj cześć”, ,,przybij pionę”, etc.
  • Kopanie dużej piłki
  • Rysowanie na papierze
  • Zabawa w telefon
  • Tańczenie
  • Wkładanie brakujących elementów do konturów (np. kołka, trójkąty, kwadraty)
  • Czytanie bajek
  • Zabawy ruchowe - ,,rośnij baloniku”, ,,idzie lisek koło drogi”, etc.
  • Granie dziecku na instrumencie, śpiewanie

VI

(18-24 miesiąc życia)

  • Bieganie
  • Chodzenie do tyłu
  • Budowanie wieży z pięciu i więcej klocków i burzenie jej
  • Prowokowanie do wypowiedzi i budowania trzech, czterowyrazowych zdań
  • Powtarzanie wypowiadanych przez dorosłego słów
  • Nazywanie i wskazywanie najważniejszych części ciała
  • Zabawa w mycie rąk
  • Zabawa w używanie kubeczka do picia
  • Zabawy z plasteliną, ciastoliną, masą solną, masą papierową
  • Czytanie bajek
  • Zabawa w teatrzyk – tworzenie dekoracji, pacynek, strojów
  • Zabawy ruchowe - ,,rośnij baloniku”, ,,idzie lisek koło drogi”, etc.
  • Granie dziecku na instrumencie, śpiewanie
  • Zabawy z lalką
  • Zabawa poprzez naśladownictwo – zabawy tematyczne jak sprzątanie, karmienie misiów, lalek, prowadzenie samochodu, gotowanie
  • Zabawa z pluszowymi, kolorowymi misiami
  • Przebieranie się
  • Słuchanie opowieści
  • Naklejanie różnych kółek na kartki, drzwi i odklejanie ich
  • Zachęcanie do samoobsługi – mycie rąk, picie z kubka, rozbieranie się i ubieranie
  • Siadanie do rowerka, samochodziku i odpychanie się siłą stóp
  • Wspinanie się, skakanie
  • Wprowadzanie treningu czystości
  • Tor przeszkód
.